This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for sophieolssons needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Meny
Meditation / Stresshantering / Utmattningssyndrom

Stresshantering 1

Det är nog ingen som inte vet vad stress är nu för tiden och hur det känns. Men det man kanske inte tänker på är att man behöver stress för att orka göra något alls. Stress är till och med bra för oss. Det är stresshormonet kortisol som håller oss igång och stimulerar oss. Det är kortisolet som får oss att kliva upp på morgonen.

För mycket och för långvarigt stresspåslag däremot gör oss dumma, ineffektiva och sjuka. Då har vi gått över stresströskeln.
Det är individuellt hur känslig man är för kortisol och hur man påverkas. Hur påverkas du? Hur känslig är du för stress? Skriv en kommentar här under 🙂

Under min svarta teoriruta kommer ett stresstest, så du får kolla hur du ligger till i stressnivå.
Det finns massor med stresstest på nätet. Googla så får du se 🙂

Den här lilla rutan innehåller min egen stressteori
Jag har märkt att för varje gång jag gått i väggen, blir jag mer och mer kortisolkänslig. Ja, nästan allergisk mot stress. Men när jag känner euforin i ett stresspåslag som jag tål, då blir jag nästan som en beroende. Njuter av känslan och skärpan hjärnan får och hur rapp i munnen jag blir. Det känns som jag kan klara allt. Blir som en knarkare. För att efteråt få som en baksmälla. Jag behöver lång, tyst återhämtning efteråt. Helst inte träffa någon alls heller.
Är jag någon sorts stressjunkie? Hmmm…

Stresstest
Är du arbetsnarkoman?
Hur många typ A-egenskaper uppvisar du? Ställ följande frågor till dig själv och lägg ihop antalet ja-svar.

  1. Har du svårt att säga nej om någon vill ge dig extra arbete?
  2. Tror du att du själv måste göra allt som ska göras väl?
  3. Jobbar du gärna övertid?
  4. Tar du ofta arbete med dig hem?
  5. Tänker du ofta på problem på jobbet när du är hemma?
  6. Ligger du ibland vaken på nätterna och tänker på jobbet?
  7. Säger din familj och dina vänner att de nästan aldrig ser dig för att du bara jobbar.
  8. Förstör du din semester för att du åtar dig saker på jobbet alldeles före eller efter semestern.
  9. Mår du dåligt och är självkritisk när det är motigt på jobbet?
  10. Blir du lätt irriterad eller arg över bagateller?

Redan om du svarat ja på så få som 2 av frågorna börjar du faktiskt bli lite för engagerad i ditt arbete för att det ska vara bra för dig och för att du ska kunna leva ditt liv oberoende av arbetet. Du kan lätt bli arbetsnarkoman om du inte är på din vakt.
Om du svarat ja på mer än 3 frågor är du redan beroende av ditt arbete. Ju fler ja-svar, desto mer arbetsnarkoman är du.
Du måste ta reda på vad som är viktigast i ditt liv just nu, inte bara för hälsans och karriärens skull, utan även för familjens trygghet och för relationerna till din familj och dina vänner.
Den karriärväg du har slagit in på, och som du följer som en besatt, kommer till sist att bli lidande även den, om du inte vidtar mått och steg för att förändra ditt beteende.

Senare i veckan kommer nästa stresshanteringsinlägg. Det kommer inte att bli 10 stycken, men några ska jag få ihop.
Jag lägger en liten meditation här under, som hjälper dig att rensa bort skräp mentalt 🙂

Meditation – Reningen