This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for sophieolssons needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Meny
Meditation / Stresshantering / Utmattningssyndrom

Stresshantering 2 Är du på väg in i väggen?

Men hur gör man då, för att inte bli för stressad? För att slippa gå över stress-tröskeln?
Det finns hur mycket material som helst nu för tiden, bara googla. Det jag har märkt under mina år som aktiv stress-arbetare är att de som mest behöver de goda råden vill inte ha dem. De har gått för långt i sin stressbubbla för att kunna ta till sig informationen.

I början blev jag frustrerad när människor som jag tyckte om aktivt drev sig i väggen. Det var så jag såg på det. Det var som en mani. Det var som om de blev lika självdestruktiva som en panikdriven pubertetsflicka med en kniv mot armarna. Och de svar jag fick var som en smäll av förtvivlan. Jag kände så väl igen känslan av att man har gett upp. Att det inte finns något stopp nu utan där är väggen och jag kommer att nå dit. Ju snabbare och hårdare desto bättre.
Nåde den som försöker stoppa mig.

Om jag kom med råd till dem var jag lika korkad som de som försökte ge råd till mig när jag var storrökare. Det är farligt att röka, du måste sluta. Så dumt så det finns inte.

Om man har gått över stresströskeln och inte ser någon återvändo, gör man allt för att hitta svepskäl för att inte lindra stressen.
Det går inte för att…
Jamen det kan jag inte för att…
Vad tror du, din idiot, skulle hända om jag bara…

Det finns hur mycket svepskäl som helst. Det är som en drog. Jag sa ju det 😀

Hur ska man göra när någon man känner, eller man själv, har kommit över stresströskeln?
Jag vet faktiskt inte riktigt någon rak väg, alla är ju olika. Men det går att vända stressmönstret och slippa gå in i utmattningssyndrom. Frågan är ju hur man når fram till personen. Jag anser att man kan nå fram genom aggressivitet. Att man utmanar personen, eller sig själv.
Vill man verkligen förstöra sitt liv? Vill man ta den smällen att man kanske blir liggande som ett barn och inte ens orka hämta posten? I veckor. Även om man kan komma tillbaka till jobbet så kommer man aldrig, märk: ALDRIG att bli densamma. Hjärnan får permanenta skador och man kan bli extremt stresskänslig resten av livet. Plus allt annat som kan hända i kroppen, t.ex. tinnitus, magproblem, allt möjligt. För mycket stress är farligt och det finns forskning på att det till och med kan få cancerceller att frodas.

Strategi
Mitt första råd för dig som vill vända stressen innan det är för sent är att göra en lista på det som är mest ångestfyllt. Bry dig inte om hur du kan ändra det eller att det inte är möjligt.
Skit i det!
Ställ dig sedan frågan. Om ingenting hindrade mig, om jag hade alla pengar i världen och all hjälp som fanns, HUR skulle jag vilja leva? VAD skulle jag göra? Skriv upp det!
Vänta ett par dagar och titta sedan på allt du skrivit upp, gärna med någon du litar på, som kan hjälpa dig med input. Kanske du då kan se din situation tydligare och till och med komma på lösningar hur du kan stryka några ångestpunkter?

Låt oss hoppas att du kan vända tillbaka innan det är för sent!

Förutom att lösa situationen som satt dig i stress-saxen, kan du göra saker som får dig att må bättre. Saker som ger dig energi i stället för tar den. Det är det som är den magiska strategin för återhämtning från stress. Det är olika för alla vad man får energi av. För mig är det att ha roligt och skratta. Akut kan en kram göra underverk. Vila gör man bara när man inte orkar något, det hjälper inte mot stress egentligen.

Vad får du energi av?

Det finns andra saker man kan göra för att vara mindre stressad. Här är lite grejor.
Hur du tar hand om dina stressorer:

  • Våga ändra
  • Lyssna till din kropps varningssignaler
  • Motion
  • Realistiska mål
  • Prioritera
  • Planera
  • Få tillräckligt med sömn
  • En stund för dig själv
  • Avspänningsteknik
  • En sak i taget (personlighetsbetingat)
  • Du duger som du är
  • Säg NEJ!

Humor!
Människor som regelbundet använder sig av lek, humor och skratt för att orka med vardagen har ett betydligt antal fler vita blodkroppar än andra. Dvs: Ett gott skratt förlänger livet!
Vad gör du för att ha roligt och få skratta?

Meditation
Det har forskats en hel del på meditation på sista tiden och det har upptäckts flera saker som är bra för både hjärnan och kroppen. Och själen såklart, men den är ju svår att mäta. Här kommer en till av mina meditationer på sjungande Kalmaritiska 🙂 Jag lägger dem allteftersom på sidan Meditationer, som ligger högst upp i menyn.
Den här meditationen är 18 min lång och en av mina skönaste 🙂 Mental träning på sitt bästa!
Varsågod! <3

Meditation – Ditt nya, glada liv