This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for sophieolssons needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Meny
Meditation / Stresshantering / Utmattningssyndrom

Stresshantering – Håll dig stressfri

Gölen

Jag kommer att fortsätta att dela med mig av stresstips och hur jag själv gör för att hålla mig så stressfri som det går. Det är en stor och viktig bit i mitt liv, eftersom jag har väldigt lätt att gå i väggen. Eller, hålla min stress på rätt sida om tröskeln.

Utmattningssyndrom

Jag tror att om man en gång har fått utmattningssyndrom så kommer man in i en ny fas i livet. Det vill säga att man blir mer känslig och har lättare att komma över till fel sida om stresströskeln.
Vi vet att hjärnan blir skadad på riktigt efter en utbränning och att det är lättare att bli utbränd igen.
För mig har det gått så lång tid att jag vet att man måste anpassa sitt liv efter detta. Och sitt jobb.
Alla är vi olika och blir stressade av olika saker. Därför måste vi anpassa vårt liv efter det.

Mitt motto
Om man gör det som får ens hjärta att sjunga, så håller man sig frisk.

Trädgårdsarbete som stresshantering

Flera stresstips

Ta hand om dig!

  • 1. Var inte för kritisk mot dig själv när du befinner dig under press, utan älska och vårda dig själv. Tänk ut några positiva och bejakande påståenden som du kan bemöta den värsta själv kritiken med.
  • 2. Beröm dig själv när du har gjort något bra och koncentrera dig på dina styrkor i stället för på dina svagheter.
  • 3. Välj ut några vardagssituationer och skriv ner dina positiva och negativa attityder gentemot dem. Om de negativa verkar väga tyngre tänker du ut några positiva motargument, och använder dem sedan i andra situationer.
  • 4. Sluta se dig själv som ett offer för systemet, eller företaget, eller människorna runt omkring dig. Du vet att du har kraft nog att förändra saker och ting.
  • 5. Fundera på vad det är du sätter mest värde på i livet och vad du står för, och koncentrera dig på detta.
  • 6. Fundera på vilka människor som står dig närmast och hur du kan stärka relationerna till dem.
  • 7. När du känner dig ledsen ska du prata med någon du litar på och sedan vara uppmärksam på hur du känner dig efteråt.
  • 8. Fråga dig alltid varifrån dina känslor kommer och vad du skulle vilja ändra på.
  • 9. Uttryck dessa känslor tydligt och respektfullt till andra personer. Fråga efter andras åsikter och förhandla fram en förhandlingsplan.
  • 10. Köp en present eller skriv ett brev till någon du tycker om.
  • 11. Tillbringa mer tid tillsammans med barnen.
  • 12. Ge andra beröm för väl utfört arbete. Om du gör det blir folk mycket villigare att samarbeta med dig.
Meditation

Energimeditation

Energimeditation